(پایگاه دانش خودروی مگان)

ترمز ضد‌قفل چرخ‌ها (ABS)

– هنگام ترمز شدید، کم کردن مسافت توقف و کنترل پایدارى و فرمان‌پذیرى خودرو دو هدف اصلى هستند.

– بنابر ماهیت جاده، شرایط آب و هوایى و عکس‌العمل شما، خطراتی مرتبط با از دست دادن پایداری بر روى جاده وجود دارند: قفل شدن چرخ‌ها و از دست دادن فرمان‌پذیرى خودرو. براى گریز از اینگونه خطرات شما سیستم ضد‌قفل چرخ‌ها یا (ABS) را در اختیار دارید.

– نکته مهم در ایمنى این است که اجزاء سیستم ترمزگیرى، حتى در زمان ترمز گرفتن خیلى شدید باعث قفل شدن چرخ‌ها نشود تا امکان هدایت خودرو و کنترل مسیر حرکت وجود داشته باشد. در چنین شرایطى استفاده از فرمان و انجام حرکت‌هایى براى رد کردن موانع ضمن ترمز گرفتن، کاملا قابل اجرا است.

– به علاوه این سیستم امکان کم کردن مسافت توقف را نیز به خصوص هنگامى که پایداری روى جاده با مشکل همراه است (زمین خیس، زمین یخ زده، آسفالت خراب)، فراهم می‌کند.

– اگر چه سیستم ABS امکان بهینه ترمز کردن را فراهم مى‌آورد، با این حال به هیچ عنوان امکان بالا بردن خصوصیات فیزیکى مرتبط با اصطکاک لاستیک و جاده را ندارد. قوانین معمول باید مانند همیشه الزاما رعایت شوند (فاصله مجاز بین خودروها و غیره). این واقعیت که شما از ایمنى بیشترى برخوردار هستید نباید شما را به انجام کارهاى خطرناک ترغیب نماید.

– در هر بار فعال شدن این سیستم، لرزشى کم و بیش قوى بر روى پدال ترمز احساس مى‌شود. این نشانه‌هاى حسى شما را از کم شدن و به مرز قابل قبول رسیدن پایداری چرخ‌ها بر سطح جاده آگاه مى‌‌کند و به شما نشان مى‌دهد که بهتر است رانندگى خود را متناسب با وضعیت جاده تطبیق دهید.

در صورت غیر‌فعال شدن سیستم ABS، وضعیت‌هاى زیر پدید مى آیند:

۱- چراغ‌هاى هشدار نارنجى در صفحه نشانگرها روشن مى‌شوند. ترمزگیرى شما همچنان برقرار است اما بدون سیستم ترمز ضد‌قفل چرخ‌ها. فورا به نمایندگى مجاز سایپا یدک مراجعه نمایید.

۲- چراغ هشدار نارنجى و چراغ هشدار قرمز ایراد سیستم ترمز و عبارت «نقص در ترمزگیرى» در نمایشگر صفحه نشانگرها روشن مى‌شوند.

– این علامت‌ها نشانگر بروز ایراد در عملکرد سیستم ترمز ABS است. در این حالت عمل ترمزگیرى فقط به صورت ساده (خودرو بدون سیستم ABS) انجام مى‌گیرد. در این شرایط، ترمز گرفتن ناگهانى خطرناک است و این موضوع مى‌تواند باعث توقف سریع خودرو (بدون پایدارى مناسب) و ایجاد حادثه شود. به نمایندگى مجاز سایپا یدک مراجعه نمایید.

– سیستم ترمز ABS مستقل از فشار وارده بر پدال ترمز عمل مى‌کند. بدین ترتیب، در وضعیت بحرانى توصیه مى‌شود که یک فشار قوى و مداوم را بر روى پدال ترمز وارد نمایید. لزومى ندارد که فشارهاى پى‌درپى وارد کنید. (پر کردن پمپ ترمز)

سیستم کمکی ترمز اضطرارى

این سیستم مکمل ABS است و به شما کمک مى‌کند تا مسافت توقف خودرو کاهش یابد.

اصول عملکرد

– سیستم امکان تشخیص وضعیت ترمز اضطرارى را مى‌دهد. در این حالت، سیستم کمکی ترمز بلافاصله حداکثر توان خود را بر روی مدار ترمز اعمال می‌کند.

– تا زمانى که پدال ترمز رها نشده باشد، سیستم با ABS عمل خواهد کرد.

روشن شدن فلاشرها

بر حسب سطح خودرو، این چراغ‌ها مى‌توانند در زمان کاهش سریع سرعت به‌طور خودکار روشن شوند.

احتیاط

این عملکرد، یک سیستم کمکى است که هنگام رانندگى در وضعیت بحرانى، رفتار خودرو را متناسب با شرایط ایجاد شده در رانندگى تطبیق می‌دهد. با این حال، این سیستم به جاى راننده عمل نخواهد کرد و امکانات خودرو را نیز بیشتر نمى‌کند؛ بنابراین نباید عاملى براى تشویق به رانندگى با سرعت بیشتر محسوب شود. بنابراین هنگام رانندگى نمى‌تواند به هیچ عنوان جایگزین دقت، احتیاط و نیز مسؤولیت راننده شود. (راننده همیشه هنگام رانندگى باید مراقب حوادث ناگهانى که ممکن است رخ دهند، باشد)

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *