(پایگاه دانش خودروی مگان)

تهویه مطبوع اتوماتیک

دکمه‌هاى کنترل

تهویه مطبوع اتوماتیک

۱- کلید “شفافیت دید” براى بخار زدایى و یخ زدایى شیشه‌ها

۲- چراغ فعال بودن عملکرد “شفافیت دید”

۳- روشن و خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع

۴ و ۷- تنظیم دماى هوا

۵- نمایشگر

۶- فعال و غیرفعال کردن حالت اتوماتیک

۸ و ۱۰- تنظیم و توزیع هوا در داخل محفظه سرنشین خودرو

۹ و ۱۱- تنظیم سرعت فن

۱۲- بخار زدایى شیشه عقب و آینه‌هاى جانبى داراى گرم‌کن (برحسب سطح خودرو)

۱۳- چراغ فعال بودن گرم‌کن شیشه عقب

۱۴- کلید بازیابى جریان هوا

توجه

کلیدهاى ۱ و ۱۲ به همراه نشانگرهاى عملکرد (۲ و ۱۳) کامل مى‌شوند:

  • هنگامى که چراغ روشن است، سیستم فعال است،
  • هنگامى که چراغ خاموش است، سیستم غیرفعال است.

تنظیم دما برای راحتى سرنشین به صورت اتوماتیک

تهویه مطبوع اتوماتیک

فعال کردن وضعیت اتوماتیک

– کلید ۶ را فشار دهید، چراغ عملکرد AUTO در نمایشگر روشن مى‌شود.

– تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستمى است که (به جز در حالت‌هاى استفاده حداکثر) راحتى محیط محفظه سرنشین خودرو و سطح مناسبى از دید را (از جهت بخار زدایى) تضمین مى‌کند و در عین حال مقدار مصرف سوخت را بهینه مى‌نماید؛ استفاده از آن توصیه مى‌شود.

– فقط دما و علامت AUTO نمایش داده مى‌شود.

– عملکردهایى که توسط سیستم اتوماتیک اداره مى‌شوند بر روى صفحه نمایشگر آن ظاهر نمى‌شوند.

– براى افزایش دماى هوا، کلید ۷ را فشار دهید.

– براى کاهش دماى هوا، کلید ۴ را فشار دهید.

– تنظیم دما در حالت حداقل ۱۵ درجه سانتیگراد و حداکثر ۲۷ درجه سانتیگراد به سیستم اجازه مى‌دهد در هر شرایطى، حداکثر سرما یا حداکثر گرما را براى محیط تولید کند.

توجه

در حالت اتوماتیک (حالتی که چراغ هشدار دهنده AUTO در صفحه نمایشگر روشن است) تمام عملکردهاى تهویه مطبوع توسط سیستم کنترل مى‌شود.

در هنگام تغییر برخى از عملکردها، چراغ AUTO خاموش مى‌شود. فقط عملکرد تغییر یافته توسط سیستم کنترل نمى‌شود.

عملکرد

براى رسیدن به سطح راحتى انتخاب شده و حفظ آن و براى حفظ میزان دید مناسب، سیستم موارد زیر را کنترل مى‌کند:

– سرعت فن تهویه

– توزیع هوا

– مدیریت بازیابى هوا

– روشن ویا خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع

– دماى هوا

توجه

– مقادیر دمایى که نمایش داده مى‌شود، نشان دهنده سطح راحتى است. هنگام روشن کردن خودرو در محیط گرم یا سرد، سطح راحتى مشخص شده هر چه که باشد، بالا بردن یا پایین آوردن مقدار نمایش داده شده در هیچ شرایطى اجازه نمى‌دهد تا سریع‌تر به سطح مطلوب راحتى برسید؛ بلکه سیستم کاهش یا افزایش دما را بهینه مى‌کند. (سرعت خروج باد بلافاصله به حداکثر نمى‌رسد؛ سرعت به تدریج افزایش پیدا مى‌کند تا زمانى که دماى موتور به حد کافى برسد، این امر مى‌تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه به طول بیانجامد)

– به طور کلى دریچه‌هاى هواى جلو داشبورد باید باز بمانند، مگر در شرایطى که باعث ایراد خاصى شوند.

تغییر حالت اتوماتیک

عملکرد پیش فرض سیستم در حالت اتوماتیک است، اما شما این امکان را دارید تا وضعیت سیستم (توزیع هوا و …) را تغییر دهید.

توجه

– توصیه مى‌شود از حالت اتوماتیک استفاده نمایید؛ سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (به جز در شرایط استفاده حداکثر)، راحتى محیطى محفظه سرنشین خودرو و سطح مناسبى از دید را تضمین مى‌کند و در عین حال مقدار مصرف سوخت را بهینه مى‌نماید.

– در صورت عدم نیاز به شرایط حداکثر، سیستم را به حالت اتوماتیک برگردانید.

توزیع هوا در محفظه سرنشین خودرو

تهویه مطبوع اتوماتیک

با فشردن پی‌درپی کلیدهاى ۸ و ۱۰ امکان پنج وضعیت مختلف توزیع هوا در خودرو پدید می‌آید. فلش‌هایى که در نمایشگر ۵ وجود دارد، شما را از انتخاب صورت گرفته آگاه مى‌کند:

وضعیت شیشه جلو

تمام جریان هوا به سمت دریچه‌هاى بخار زدایى شیشه جلو و شیشه‌هاى جانبى هدایت مى‌شود.

وضعیت شیشه جلو و زیر پا

– جریان هوا بین دریچه‌هاى بخار زدایى شیشه جلو و شیشه‌هاى جانبى و پاى سرنشینان جلو و عقب توزیع مى‌شود.

– براى ایجاد راحتى بیشتر در هواى سرد، این وضعیت توصیه مى‌شود.

وضعیت زیر پا

جریان هوا به قسمت پاى سرنشینان هدایت مى‌شود.

وضعیت روبرو و زیر پا

– جریان هوا به تمام دریچه‌ها و پاى سرنشینان جلو و عقب هدایت مى‌شود.

– براى ایجاد راحتى بیشتر در هواى گرم، این وضعیت توصیه مى‌شود.

وضعیت روبرو

جریان هوا به تمام دریچه‌ها هدایت مى‌شود.

توجه

– انتخاب دستى توزیع هوا، چراغ وضعیت عملکرد را در صفحه نمایشگر ۵ خاموش مى‌کند (حالت اتوماتیک) و تقسیم هوا توسط سیستم کنترل نمى‌شود.

– براى بازگشت به حالت اتوماتیک کلید ۶ را فشار دهید.

تغییر سرعت فن

تهویه مطبوع اتوماتیک

– در حالت اتوماتیک، سیستم سرعت مناسب فن را براى رسیدن و حفظ راحتى مدیریت مى‌کند.

– با فشردن کلید ۹ و ۱۱ از وضعیت اتوماتیک خارج مى‌شوید.

– این کلیدها سرعت فن تهویه هوا را کاهش یا افزایش مى‌دهند.

روشن یا خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع

– در حالت اتوماتیک، سیستم با توجه به شرایط آب و هوایى بیرون، روشن یا خاموش شدن تهویه مطبوع را مدیریت مى‌کند.

– با فشردن کلید ۳ از وضعیت اتوماتیک خارج مى‌شوید. علامت auto که بر روى صفحه نمایشگر ۵ روشن بود، خاموش مى‌شود.

– کلید ۳ امکان فعال کردن (چراغ فعال بودن در صفحه نمایشگر روشن مى‌شود) یا غیرفعال کردن (چراغ فعال بودن در صفحه نمایشگر خاموش مى‌شود) عملکرد تهویه مطبوع را به شما مى‌دهد.

توجه 

– عملکرد “شفافیت دید” باعث فعال شدن اتوماتیک تهویه مطبوع مى‌شود (روشن شدن چراغ فعال بودن سیستم). براى بازگشت به حالت اتوماتیک کلید ۶ را فشار دهید.

– در حالت اتوماتیک و در هواى سرد، فن تهویه بلافاصله با سرعت حداکثر شروع به کار نمى‌کند بلکه سرعت آن به مرور افزایش مى یابد تا دماى موتور به اندازه مناسب براى گرم کردن محفظه سرنشین خودرو برسد. این امر مى‌تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه بطول بیانجامد.

یخ زدایى‌-‌بخار زدایى شیشه عقب

تهویه مطبوع اتوماتیک

– کلید ۱۲ را فشار دهید؛ چراغ فعال بودن سیستم ۱۳ روشن مى‌شود.

– این عمل باعث فعال شدن سریع بخار زدایى الکتریکى شیشه عقب و آینه‌هاى برقى جانبى مجهز به سیستم یخ‌زدا مى‌شود. (براى خودروهایى که به این سیستم مجهز مى‌باشند)

– براى خروج از این عملکرد، کلید ۱۲ را مجدداً فشار دهید. در غیر اینصورت بخارزدایى به‌طور اتوماتیک متوقف مى‌شود.

عملکرد “شفافیت دید”

تهویه مطبوع اتوماتیک

– کلید ۱ را فشار دهید؛ چراغ فعال بودن سیستم ۲ روشن مى‌شود.

– چراغ هشدار دهنده کلید AUTO (که در نمایشگر وجود دارد) خاموش مى‌شود.

– این سیستم امکان یخ‌زدایى و بخار زدایى سریع شیشه جلو، شیشه‌هاى جانبى جلو و آینه‌هاى جانبى (برحسب سطح خودرو) را فراهم مى‌کند.

– این عمل باعث روشن شدن اتوماتیک تهویه مطبوع، غیر‌فعال شدن سیستم بازیابى هوا و فعال شدن یخ‌زدایى شیشه عقب مى‌شود. (چراغ ۱۳)

– اگر تمایل به فعال کردن سیستم یخ‌زدایى شیشه عقب ندارید، کلید ۱۲ را فشار دهید؛ چراغ ۱۳ خاموش مى‌شود.

تذکر

اگر مایلید جریان هواى ورودى را کاهش دهید (که مى‌تواند باعث ایجاد صدا در محفظه سرنشین خودرو شود)، به کمک کلید ۱۱ این کار را انجام دهید.

براى خروج از این عملکرد مى‌توانید:

– کلید ۱ را مجددا یا کلید ۶ را فشار دهید. (چراغ فعال بودن سیستم AUTO روى نمایشگر روشن مى‌شود)

انتخاب وضعیت بازیابى جریان هوا

تهویه مطبوع اتوماتیک

– یک بار فشار دادن کلید ۱۴ به شما امکان را مى‌دهد تا به سیستم بازیابى هوا دسترسى داشته باشید. (علامت مربوطه روى نمایشگر روشن مى‌شود)

– هنگامى که سیستم بازیابى هوا فعال است، هواى داخل محفظه سرنشین خودرو، بدون ورود هوا از خارج بازیابى مى‌شود.

– سیستم بازیابى هوا امکان قطع ارتباط با هواى بیرون را به شما مى‌دهد. (رانندگى در نواحى آلوده و …)

– استفاده طولانى در این وضعیت به دلیل عدم تجدید هوا مى‌تواند باعث ایجاد بو و تشکیل بخار بر روى شیشه‌ها شود.

– بنابراین توصیه مى‌شود به محض اینکه ضرورت بازیابى هوا از بین رفت، با فشردن کلید ۱۴ به حالت معمولى (هواى خارج یا بازیابى اتوماتیک) بازگردید.

اطلاعات و توصیه هایی جهت استفاده

میزان مصرف سوخت

افزایش میزان مصرف سوخت (به خصوص در محیط شهرى) در طى مدت استفاده از تهویه مطبوع، طبیعى است.

در خودروهایى که مجهز به تهویه مطبوع بدون حالت اتوماتیک هستند، سیستم را در صورت عدم نیاز خاموش کنید.

توصیه‌هایى براى کاهش مصرف سوخت و در نتیجه حفظ محیط زیست

– توصیه مى‌شود درحال رانندگى دریچه‌هاى هوا باز و شیشه‌ها بسته باشند.

– اگر خودرو در گرماى شدید و یا زیر نور آفتاب پارک شده است، قبل از روشن کردن تهویه مطبوع چند دقیقه شیشه‌ها را باز بگذارید تا هواى گرم از خودرو خارج شود.

سرویس و نگهدارى

براى اطلاع از فواصل زمانى بازدید به فصل راهنماى سرویس و نگهدارى خودرو مراجعه نمایید.

ایراد عملکرد

به طور کلى در صورت بروز ایراد در عملکرد به نمایندگى مجاز سایپا یدک مراجعه نمایید.

– کاهش کارایى در یخ‌زدایى، بخار زدایى یا تهویه مطبوع: این امر مى‌تواند ناشى از کثیفى فیلتر هواى داخل محفظه سرنشین خودرو باشد.

– عدم ایجاد هواى سرد: وضعیت صحیح کلیدها و سالم بودن فیوزها را کنترل نمایید. اگر در این قسمت ایرادى مشاهده نشد، تهویه مطبوع را خاموش کنید.

– مشاهده آب در زیر خودرو: بعد از استفاده طولانى از تهویه مطبوع، وجود آب ناشى از تراکم بخار آب (میعان) در زیر خودرو طبیعى است. مدار سیال خنک کننده را باز نکنید؛ این سیال براى چشم و پوست خطرناک است.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *