جعبه دنده اتوماتیک
انتخاب دنده ۱
P موقعیت پارک
R موقعیت دنده عقب
N موقعیت دنده خلاص
D موقعیت اتوماتیک
۴ نمایش موقعیت دنده در حالت دستى
نمایشگر ۳ موجود در صفحه نشانگرها شما را در جریان وضعیت دنده و دنده انتخاب شده قرار مىدهد.
رانندگى
– دسته دنده را در موقعیت N یا P قرار داده، سوئیچ را باز کنید.
– پا را بر روى پدال ترمز فشار دهید (در این حالت نمایشگر بر روى صفحه نشانگرها ۳ خاموش مىشود)، موقعیت دنده را به موقعیت دلخواه یا P تغییر دهید.
– قرار دادن دسته دنده در موقعیت R یا D فقط باید هنگامى که خودرو متوقف است، صورت پذیرد. پدال ترمز را فشار دهید و پدال گاز در وضعیت آزاد باشد.
– براى تغییر دادن موقعیت از P الزامى است که قبل از فشار دادن دکمه دسته دنده ۲، ابتدا پدال ترمز را فشار دهید.
رانندگى در حالت اتوماتیک
دسته دنده را در موقعیت D قرار دهید. در اکثر شرایط رانندگى عادى، شما نیاز به تعویض دنده ندارید؛ دندهها خود به خود، در زمان مناسب و متناسب با وضعیت موتور عوض خواهند شد؛ زیرا «حالت اتوماتیک» عوامل مختلفى از قبیل وزن خودرو، اطلاعات جاده و نحوه رانندگى را در نظر مىگیرد.
رانندگى در حالت مصرف بهینه سوخت
در جاده، همیشه دسته دنده را در موقعیت D قرار دهید؛ درحالی که فشار پا روى پدال گاز کم باشد، دنده به صورت خودکار سبکتر مىشود.
شتاب و سبقت
پدال گاز را با شدت تمام و تا آخر فشار دهید (به صورتیکه از نقطه سفت شدن پدال بگذرد). این کار باعث مىشود که دنده به بهترین وضعیت متناسب با شرایط موتور، سنگینتر شود.
رانندگى در حالت دستى
– در حالتی که دسته دنده در موقعیت D قرار دارد، آن را به طرف چپ بکشید.
– با اعمال حرکتهاى پىدرپى جلو یا عقب دستى بر روى دسته دنده، مىتوانید دنده را عوض نمایید.
- براى رفتن به دندههاى سنگینتر، حرکتهاى اعمال شده به طرف عقب باشد.
- براى رفتن به دندههاى سبکتر، حرکتهاى اعمال شده به طرف جلو باشد.
– وضعیت گیربکس در صفحه نشانگرها قابل رویت است.
حالتهاى خاص
– در بعضى از موقعیتهاى رانندگى (مثال: سیستم حفاظت موتور و …)، سیستم اتوماتیک خود مىتواند فرمان تعویض دنده را اعمال نماید.
– همینطور براى جلوگیرى از تعویض اشتباه دنده ممکن است که دنده مورد نظر به وسیله سیستم اتوماتیک تائید نشود؛ در این صورت براى مطلع کردن شما، موقعیت گیربکس بر روى صفحه نشانگرها براى چند ثانیه شروع به چشمک زدن مىکند.
شرایط ویژه
– اگر وضعیت خاص جاده و پر پیچ بودن آن اجازه ندهد که در حالت اتوماتیک رانندگى نمایید (مثال: در کوهستان)، توصیه مىشود که به حالت دستى برگردید. این کار به خاطر اجتناب از تغییر پىدرپى دنده در «حالت اتوماتیک» در سربالایى و نیز براى ترمز موتور در سراشیبىهاى طولانى است.
– در هواى خیلى سرد، براى جلوگیرى از خاموش شدن موتور، قبل از اینکه حالت N یا P را عوض کنید چند لحظهاى صبر کنید و دسته دنده را در موقعیت R یا D قرار دهید.
– خودروهایى که مجهز به سیستم ویژه حرکت در برف نیستند: در جادههاى لغزنده و یا با پایدارى کم به منظور جلوگیرى از سرخوردن در هنگام شروع حرکت، مناسبتر است که به حالت دستى رفته و با دنده ۲ شروع به حرکت نمایید.
وضعیت پارک خودرو
– هنگامى که خودرو کاملاَ متوقف است، پا را روى ترمز نگه دارید و دسته دنده را در موقعیت P قرار دهید؛ جعبه دنده به حالت خلاص در میآید و چرخهاى محرک به صورت مکانیکى از طریق سیستم انتقال نیرو قفل مىشوند.
– حتماً از ترمز دستی استفاده نمایید.
احتیاط
در صورت ضربه بر زیر شاسى خودرو هنگام دنده عقب (به عنوان مثال: برخورد با یک پایه مانع، پیاده رو برآمده یا سایر مبلمان شهرى) مىتوانید به خودرو آسیب برسانید (تغییر شکل اکسل عقب). براى اجتناب از خطر تصادف، خودرو باید توسط نمایندگى مجاز مورد بازبینى قرار گیرد.
بروز ایراد در عملکرد
– در حال حرکت، اگر پیغام “جعبه دنده را چک کنید” (CHECK GEARBOX) به همراه روشن شدن چراغ هشدار در صفحه نشانگرها ظاهر شود، نشان دهنده بروز ایراد در عملکرد است. هر چه سریعتر به نمایندگى مجاز سایپا یدک مراجعه کنید.
– در حال حرکت، اگر پیغام “داغ شدن جعبه دنده” (GEARBOX OVERHEATING) به همراه چراغ هشدار در صفحه نشانگرها ظاهر شود و اگر ترافیک اجازه این کار را بدهد، از ماندن در دنده D یا R خوددارى کنید؛ و همیشه در صورتیکه ماشین متوقف شده باشد به موقعیت N برگردید. هر چه سریعتر به نمایندگى مجاز سایپا یدک مراجعه نمایید.
– رفع خرابى یک خودرو با جعبه دنده اتوماتیک
هنگام شروع حرکت، اگر دسته دنده در موقعیت P قفل شده باشد و با فشار دادن روى پدال ترمز، کلید مربوطه آزاد نشود امکان آزاد کردن آن به صورت دستى وجود دارد. بدین منظور روکش بالایى دور دسته دنده را که توسط دکمههایى نصب شده است، آزاد نمایید. سپس علامت پایین میله دسته دنده و دکمه آزاد کردن روى دسته دنده را به طور همزمان فشار دهید.
دسته دنده
جا زدن دنده عقب
خودروهاى با جعبه دنده دستى: ضامن، زیر دسته دنده ۱ قرار دارد؛ ضامن ۲ را به طرف بالا بکشید تا بتوانید دنده عقب را جا بزنید.
خودرو با جعبه دنده اتوماتیک
هنگامى که سوئیچ باز است، چراغهاى دنده عقب به محض قرارگرفتن جعبه دنده در موقعیت دنده عقب روشن مىشوند.
تعویض دنده
– انتخاب وضعیت دنده مىبایست با دور موتور و سرعت خودرو متناسب باشد.
– مراقب باشید کاهش دنده (دنده معکوس) باعث بالا رفتن بیش از حد دور موتور نگردد، به خصوص از کاهش چند دنده در یک زمان (بهطور مثال از وضعیت ۵ به ۲) در سرعتهاى بالا اکیداً خوددارى نمایید.
– عدم رعایت این اصول مىتواند منجر به آسیب جدى به موتور خودرو گردد.
سیستم فرمان هیدرولیک
هیچگاه با یک باترى ضعیف حرکت نکنید.
فرمان هیدرولیک با سیستم تقویت کننده متغیر
– فرمان با سیستم تقویت کننده متغیر مجهز به یک سیستم مدیریت الکترونیکى است که میزان نرمى و سفتى فرمان را متناسب با سرعت خودرو تطبیق مىدهد.
– فرمان هیدرولیک در هنگام پارک کردن خیلى نرمتر است (براى سهولت در امر پارک)؛ حال آنکه با بالا رفتن سرعت، به مرور فرمان نیز سفتتر مىشود. (براى ایمنى و پایدارى بیشتر در سرعتهاى بالا)
احتیاط
هیچگاه در یک سراشیبى موتور را خاموش نکنید؛ بهطور کلى در هنگام حرکت نیز این کار را انجام ندهید. (عدم عملکرد فرمان هیدرولیک)
ترمز دستى
براى آزاد کردن ترمز دستى
دسته ترمز دستى ۱ را کمى به طرف بالا کشیده، دکمه ۲ را فشار دهید و دسته را به پایین بخوابانید.
احتیاط
هنگام رانندگى، مراقب باشید که ترمز دستى کاملاَ خوابیده باشد (نشانگر قرمز خاموش)، زیرا احتمال داغ شدن لنتهای ترمز وجود خواهد داشت.
براى کشیدن ترمز دستى
آن را به طرف بالا کشیده، اطمینان حاصل کنید که خودرو کاملاَ متوقف شده باشد.
احتیاط
با توجه به شیب محل و یا وزن خودرو، شاید نیاز به اضافه کردن حداقل دو درجه اضافی، محکم کشیدن ترمز دستی و نیز جا زدن دنده (یک یا عقب) برای خودروهای با جعبه دنده مکانیکی و یا جا زدن در موقعیت P برای خودروهای با جعبه دنده اتوماتیک باشد.