باترى مگان
رفع عیب باترى
براى پرهیز از هرگونه خطر جرقه
– اطمینان حاصل نمایید که دستگاههاى مصرف کننده » (چراغ سقفى و …) پیش از بازکردن و بستن مجدد باترى خاموش باشند.
– در هنگام شارژ و قبل از وصل یا جدا کردن باتری، شارژر را خاموش کنید.
– به منظور جلوگیرى از ایجاد اتصال کوتاه بین قطبها از گذاشتن اشیاء فلزى بر روى باترى خوددارى فرمایید.
– پس از خاموش شدن موتور هیچگاه باترى را قبل از گذشت بیست ثانیه باز نکنید.
– پس از نصب مجدد باترى از اتصال صحیح قطبهاى آن اطمینان حاصل نمایید.
احتیاط
– باترى حاوى اسید سولفوریک است، بنابراین در هنگام کار و یا جابجایى مراقب تماس آن با دست، پا و یا پاشیده شدن آن در چشم خود باشید. اگر چنین تماسى به وجود آمد، محل مورد نظر را با آب فراوان بشویید.
– تماس هر گونه شعله، اشیاء داغ یا جرقه با اجزاء باترى خطر انفجار را در پى خواهد داشت.
– در هنگام کار بر روى موتور، در هر لحظه موتور فن رادیاتور مىتواند شروع به کار نماید.
اتصال یک شارژر
– شارژر باید با باترى با ولتاژ اسمی ۱۲ ولت سازگار باشد.
– در زمان خاموش بودن موتور، کابلهاى برق متصل به دو قطب باترى را جدا کنید و این عمل را در ابتدا با باز کردن قطب منفى انجام دهید.
– هنگامى که موتور روشن است، اتصالات باترى را باز نکنید؛ به دستورالعمل هاى تولید کننده شارژری که استفاده میکنید، عمل نمایید.
– فقط هنگامى که یک باترى بهطور صحیح شارژ و به نحو مطلوبى از آن نگهدارى شده باشد، مىتواند به حداکثر عمر مفید خود برسد و به شما امکان بدهد تا موتور خودروی خود را به صورت عادی روشن کنید.
– باترى باید همیشه تمیز و خشک نگه داشته شود.
بهطور منظم وضعیت شارژ باترى را مورد بازبینى قرار دهید:
– به خصوص اگر از خودرو در مسیرهاى کوتاه استفاده مىکنید، به عنوان مثال شبکه شهرى.
– هنگامى که دماى بیرون پائین مىآید (در زمستان)، شارژ باترى کم مىشود. در زمستان فقط از تجهیزات الکتریکى مورد نیاز استفاده کنید.
– در آخر اینکه، توجه داشته باشید شارژ باترى بهطور معمول کم مىشود. این به دلیل وجود بعضى از دستگاهها یا مصرف کنندههاى همیشگى مانند ساعت، لوازم جانبى پس از فروش و … است.
در صورتیکه لوازم جانبى متعددى بر روى خودروى شما نصب شده است. آنها را به قطب + بعد از سوئیچ وصل نمایید. در این حالت توصیه مىشود که خودرو را به یک باترى با ظرفیت اسمى بیشتر مجهز کنید. جهت مشورت و راهنمایى به نمایندگى مجاز سایپا یدک مراجعه نمایید.
– در صورتیکه خودرو براى مدت طولانى مورد استفاده قرار نگیرد. باترى آن را باز کنید و یا بهطور منظم آن را شارژ نمایید؛ به خصوص در هنگام بروز سرما. در اینصورت باید دستگاههاى حافظهدار خودرو مانند رادیو، ساعت و غیره را مجدداً برنامهریزى کرد. باترى باید در یک محل خشک و خنک نگهدارى شود و همچنین باید از یخ زدن آن جلوگیرى کرد.
احتیاط
– بعضى از باترىها ممکن است داراى ویژگىهاى خاصى باشند؛ جهت اطلاع از نحوه شارژ کردن آنها به نمایندگى مجاز سایپا یدک مراجعه نمایید.
– از ایجاد هرگونه جرقه که مىتواند به انفجار منجر شود، خوددارى کنید. براى شارژ کردن از یک محل کاملا باز استفاده نمایید؛ زیرا در غیر اینصورت خطر جراحات شدید وجود دارد.
روشن کردن موتور با استفاده از باترى کمکى
براى استفاده از انرژى باترى خودروى کمکى به منظور روشن کردن موتور به صورت زیر عمل نمایید:
– کابلهاى برق مناسب انجام این کار را از نمایندگى مجاز سایپا یدک تهیه نمایید (با سطح مقطع بزرگ)، و یا در صورت داشتن کابل از عملکرد درست آن اطمینان حاصل فرمایید.
– هر دو باترى باید داراى ولتاژ یکسان باشند: ۱۲ ولت. توان باترى کمکى (آمپر-ساعت، Ah) باید حداقل برابر با باترى تخلیه شده باشد.
– اطمینان حاصل کنید که هیچ اتصالى مابین دو خودرو وجود ندارد. (در اینصورت امکان به وجود آمدن اتصال کوتاه در هنگام متصل نمودن قطبهاى مثبت وجود خواهد داشت). باترى تخلیه شده بهطور صحیح متصل شده باشد. سوئیچ در حالت کاملاً بسته باشد یا کارت کلید از کارتخوان خارج شده باشد.
– موتور خودروى کمکى را روشن کنید و دور موتور آن را نیز متعادل نگه دارید.
– کابل اتصال مثبت (+) A را ابتدا بر روى قطب (+) ۱ باترى تخلیه شده محکم کنید و سپس آن را بر روى قطب (+) ۲ باترى کمکى متصل نمایید.
– کابل اتصال منفى (-) B را ابتدا بر روى قطب (-) ۳ باترى کمکی محکم کنید و سپس بر روى قطب ۴ باترى تخلیه شده، متصل نمایید.
– اطمینان حاصل کنید که هیچگونه اتصالى بین کابلهاى مثبت A و منفى B وجود ندارد و همچنین کابل (+) A با هیچ یک از قسمتهای فلزى خودرو در تماس نباشد.
– موتور را مثل همیشه روشن کنید و به محض اینکه خودرو روشن شد، کابلهاى مثبت A و منفى B را به ترتیب در جهت عکس عمل اتصال، جدا نمایید.