این تجهیزات بر حسب سطح خودرو، تشکیل شدهاند از:
– پیشکشنده قفل کمربند،
– پیشکشنده تسمه کمربند در ناحیه شکم،
– محدود کننده فشار به قفسه سینه،
– کیسه هواى جلویی راننده و سرنشین جلو.
این سیستمها به نوعی تعبیه شدهاند تا در صورت وارد آمدن ضربه از جلو، بهطور مستقل یا مشترک عمل کنند.
سیستم مىتواند با توجه به شدت ضربه، یکى از موارد زیر را فعال کند:
– قفل شدن کمربند ایمنى؛
– پیشکشنده قفل کمربند ایمنى (که براى اصلاح میزان خلاصى کمربند فعال مىشود)؛
– پیشکشنده تسمه کمربند واقع بر روى شکم براى مهار نمودن سرنشین بر روى صندلى و همچنین کیسه هواى جلویى «با حجم کوچک» و محدود کنندههاى فشار؛
– کیسه هواى جلویى «با حجم بزرگ».
پیشکشندهها
پیشکشندهها براى این منظور استفاده مىشوند که کمربند را کاملاً به بدن و سرنشین را کاملاً به صندلى بچسبانند تا بدین ترتیب کارآیی کمربند ایمنى را بالا ببرند.

در صورت بروز ضربه شدید از جلو، در هنگامى که سوئیچ باز است، سیستم مىتواند با توجه به شدت ضربه یکى از موارد زیر را فعال نماید:
– پیستونى ۱ که سریعاً قفل کمربند را مىکشد؛
– پیستونى ۲ که روى صندلى جلو قرار دارد.
احتیاط
– بعد از تصادف، مجموعه وسایل ایمنى سرنشین را کنترل کنید.
– هرگونه تعمیرات و عملیات بر روى سیستم ایمنى سرنشین (پیشکشندهها، کیسه هوا، واحد کنترل الکترونیکى، سیمکشى و …) یا استفاده مجدد از این سیستم در یک خودرو دیگر حتى اگر مشابه باشد، اکیداً ممنوع است.
– براى اجتناب از فعال شدن ناگهانى سیستم که مىتواند باعث به وجود آمدن خسارت شود، فقط پرسنل آموزش دیده نمایندگى مجاز سایپا یدک مجاز به تعمیرات و یا دستکارى پیشکشندهها یا کیسههاى هوا هستند.
– کنترل مدارهاى الکتریکى فعال کننده کیسههاى هوا فقط باید توسط پرسنلى که بهطور تخصصى آموزش دیدهاند و با استفاده از ابزارهاى مخصوص انجام شود.
– هنگام از رده خارج کردن خودرو، براى از بین بردن چاشنىهاى فعال کننده سیستم پیشکشندهها و کیسههاى هوا به نمایندگى مجاز سایپا یدک مراجعه کنید.
محدود کننده نیرو
هنگامى که شدت ضربه از حد خاصى بیشتر شود، این سیستم فعال شده تا نیروى وارده از کمربند به بدن را تا سطح قابل تحملى کاهش دهد.
کیسه هواى راننده و سرنشین جلو
در قسمت جلو طرف راننده و سرنشین قرار مىگیرد.
علامت «کیسه هوا» روى فرمان و داشبورد (ناحیه عملکرد کیسه هوا A) و در قسمت پایین شیشه جلو، نشان دهنده وجود این سیستم در خودرو است.

هر سیستم کیسه هوا تشکیل شده است از:
– یک کیسه هوا و چاشنى فعال کننده آن که براى راننده روى فرمان و براى سرنشین داخل داشبورد تعبیه شده است؛
– یک واحد کنترل هوشمند مشترک شامل یک سنسور ضربه و سیستم هدایت جرقهزن الکتریکى چاشنى فعال کننده؛
– چراغ وضعیت در صفحه نشانگرها؛
– یک سنسور پیشرفته نصب شده در قسمت جلو، این مجموعه را تکمیل مىکند.
توجه
سیستم کیسه هوا بر اساس اصول پیرو تکنیک عمل مىکند، بدینصورت که در هنگام باز شدن تولید گرما کرده، دود آزاد مىکند (دودى که متفاوت از دود ناشى از آتشسوزى است) و صداى انفجار آن به گوش مىرسد. باز شدن کیسه هوا که باید بسیار سریع انجام شود، مىتواند باعث ایجاد جراحت روى پوست و یا دیگر اعضا شود.
اصول عملکرد
سیستم فقط وقتى عمل مىکند که سوئیچ باز باشد.
هنگام یک ضربه شدید از جلو، کیسههاى هوا به سرعت باد مىشوند و بدین ترتیب از برخورد سر راننده به فرمان و قفسه سینه سرنشین به داشبورد جلوگیرى مىکنند. سپس بلافاصله باد آنها خالى شده تا مانع خروج سرنشینان از ماشین نشود.
حالت خاص کیسه هواى جلویى
کیسه هواى جلو مجهز به یک سیستم تهویه داخلى است که از سوختگى توسط گاز خروجى جلوگیرى مىکند و بنا به شدت ضربه، داراى دو حجم باز شدن است:
– کیسه هواى «حجم کوچک» که اولین درجه باز شدن است؛
– کیسه هواى «حجم بزرگ»، که درزهاى کیسه هوا اولیه پاره مىشود به نحوى که حجم بزرگترى از کیسه را آزاد مىکند (در حالت ضربه شدیدتر).

بروز ایراد در عملکرد
– هنگام باز شدن سوئیچ، چراغ هشدار (۱)
در صفحه نشانگرها روشن شده و پس از چند ثانیه خاموش مىشود.
اگر در هنگام باز کردن سوئیچ، چراغ هشدار روشن نشود و یا در هنگام روشن بودن موتور این چراغ روشن شده باشد، نشان دهنده بروز ایراد در عملکرد سیستم است.
هر چه سریعتر به نمایندگى مجاز سایپا یدک مراجعه کنید. هرگونه تأخیر در این کار به معنى کاهش کارایى سیستم ایمنى سرنشینان است.

تمام هشدارهایى که در زیر قید شده است به منظور جلوگیرى از باز نشدن کیسه هوا و اجتناب از جراحات مستقیم بر اثر ذرات پرتاب شده در هنگام باز شدن کیسه هوا است.
هشدارهاى مربوط به کیسه هواى راننده
– غربیلک فرمان یا کیسه هواى آن را به هیچ وجه تغییر ندهید.
– پوشاندن کیسه هواى فرمان اکیداً ممنوع است.
– هیچگونه وسیلهاى (سنجاق، آرم، ساعت، پایه تلفن همراه و …) را بر روى کیسه هواى فرمان نچسبانید.
– باز کردن غربیلک فرمان ممنوع است (به جز براى پرسنل مجاز نمایندگى مجاز سایپا یدک).
– در حالت نزدیک به فرمان رانندگى نکنید، وضعیت خودتان را طورى تنظیم کنید که دستانتان تقریباً به صورت مستقیم باشند (به پاراگراف «تنظیم وضعیت رانندگی» در فصل ۱ مراجعه کنید). رعایت فاصله کافى جهت باز شدن، کارایى صحیح کیسه هوا را تأمین مىنماید.
توصیههایى در مورد کیسه هواى سرنشین
– هیچگونه وسیلهاى (سنجاق، آرم، ساعت، پایه تلفن همراه و …) را بر روى جلو داشبورد در ناحیه کیسه هوا نچسبانید.
– هیچ وسیلهاى را بین داشبورد و سرنشین قرار ندهید (حیوان، چتر، عصا، بسته و …).
– پاهایتان را روى داشبورد یا صندلى قرار ندهید، زیرا این امر در صورت عملکرد سیستم باعث وارد آمدن جراحتهاى جدى خواهد شد. بهطور کلى تمام اجزاء بدن را (زانو، دست، سر و …) از داشبورد دور نگه دارید.
– به محض برداشتن صندلى کودک، براى اطمینان از ایمنى مسافر در هنگام ضربه شدید، کیسه هواى مسافر را دوباره فعال کنید.
در صورت تمایل براى نصب صندلى کودک بر روى صندلى سرنشین جلو، آن را حتماً به صورت پشت به جاده و فقط پس از غیرفعال نمودن کیسه هواى سرنشین نصب کنید.
(به پاراگراف «غیرفعال کردن کیسه هوای سرنشین جلو» در فصل ۱ مراجعه کنید)
تجهیزات اضافى کمربندهاى ایمنى عقب (بر حسب سطح خودرو)
این تجهیزات بر حسب سطح خودرو عبارتند از:
– پیشکشنده کمربند که داخل جمعکن آن قرار دارد؛
– محدود کننده نیرو.
این سیستمها براى عملکرد به صورت جداگانه یا با هم در هنگام ضربه از روبرو پیشبینى شدهاند.
با توجه به شدت ضربه دو احتمال وجود دارد:
- کمربند به تنهایى ایمنى سرنشین را تضمین کند؛
- پیشکشنده کمربند فعال شود تا میزان خلاصى کمربند را اصلاح کند.
پیشکشنده کمربندهاى ایمنى عقب
این سیستم فقط وقتى عمل مىکند که سوئیچ خودرو باز باشد.
هنگام وارد آمدن ضربه شدید از جلو، تجهیزات کمربند آن را جمع کرده و به بدن مىچسباند تا کارایی آن را افزایش دهد.
احتیاط
– بعد از تصادف، مجموعه وسایل ایمنى سرنشین را بازبینی کنید.
– هرگونه تعمیرات و عملیات بر روى سیستم ایمنى سرنشین (پیشکشندهها، کیسه هوا، واحد کنترل الکترونیکى، سیمکشى و …) یا استفاده مجدد از این سیستم در یک خودرو دیگر، حتى اگر مشابه باشد، اکیداً ممنوع است.
– براى اجتناب از فعال شدن ناگهانى سیستم که مىتواند باعث به وجود آمدن خسارت شود، فقط پرسنل آموزش دیده نمایندگى مجاز سایپا یدک مجاز به تعمیرات و یا دستکارى پیشکشندهها یا کیسههاى هوا هستند.
– کنترل مدارهاى الکتریکى فعال کننده کیسههاى هوا فقط باید توسط پرسنلى که بهطور تخصصى آموزش دیدهاند و با استفاده از ابزارهاى مخصوص انجام شود.
– هنگام از رده خارج کردن خودرو، براى از بین بردن چاشنىهاى فعال کننده سیستم پیشکشندهها و کیسههاى هوا به نمایندگى مجاز سایپا یدک مراجعه کنید.
محدود کننده نیرو
هنگامی که شدت ضربه از حد خاصى بیشتر شود، این سیستم فعال شده تا نیروى وارده از کمربند به بدن را تا سطح قابل تحملى کاهش دهد.
تجهیزات جانبى ایمنى سرنشین
این تجهیزات بر حسب سطح خودرو عبارتند از:
کیسههاى هواى جانبى
این کیسه هوا در کنار صندلىهاى جلو نصب شده و به منظور محافظت از سرنشینان در هنگام وارد آمدن ضربه جانبى شدید، از کنار صندلى (طرف درب) باز مىشود.
کیسههای هوای شیشههای جانبی (پرده ای)
– این کیسه هوا در قسمت جانبی سقف خودرو در هر دو طرف نصب شده و به منظور محافظت از سرنشینان هنگام وارد آمدن ضربه جانبى شدید به خودرو، در طول شیشههاى جانبی باز مىشود.
توجه
ضمناً برچسبى بر روى شیشه جلوى خودرو نصب گردیده که شما را از وجود تجهیزات ایمنى سرنشین (کیسه هوا، کمربند پیشکشنده و …) مطلع مىکند.
احتیاط
تذکر در مورد کیسه هواى جانبى
– نصب روکش صندلى: با توجه به اینکه صندلى مجهز به کیسه هوا است، چنانچه مایل به نصب روکش صندلى هستید، فقط از روکش مخصوص آن استفاده نمایید. برای تهیه کردن این روکشها به نمایندگىهاى مجاز سایپا یدک مراجعه نمایید. استفاده از هر نوع روکش متفرقه (یا روکش مخصوص یک خودرو دیگر) میتواند بر روی عملکرد صحیح کیسههاى هوا تأثیر گذاشته و ایمنى شما را به خطر اندازد.
– از قرار دادن تجهیزات جانبى، وسائل متفرقه، حیوانات و … بین صندلىهاى جلو و ستونهاى جانبى اکیداً خوددارى کنید. همچنین پشتى صندلى را با وسایلى مانند لباس یا لوازم جانبى نپوشانید. زیرا این امر مىتواند بر روى عملکرد صحیح کیسه هوا تاثیر گذاشته و باعث ایجاد جراحت در هنگام باز شدن آن شود.
– هر گونه باز و بسته کردن و تغییرات بر روی صندلیها و رودریها اکیداً ممنوع است، مگر توسط پرسنل نمایندگى مجاز سایپا یدک.
– شکافهاى روى پشتى صندلىهاى جلو (سمت درب) و نیز بین پشتى صندلىهاى جلو و عقب و رودرىها مربوط به ناحیه باز شدن کیسه هوا است. قرار دادن اشیاء در این فضاها ممنوع است.
تجهیزات مکمل ایمنى سرنشین
تمامی نکات و هشدارهایى که در به آنها اشاره شده است، جهت جلوگیرى از بروز جراحتهای جدی در حین باز شدن کیسههای هوا و عملکرد صحیح آن است.
توجه
کیسه هوا مکمل عملکرد کمربند ایمنى است و این دو اجزاء لاینفک سیستم ایمنى سرنشین هستند. بنابراین بستن کمربند ایمنى بهطور دایم اجبارى است، نبستن آن موجب ایجاد صدمه و جراحات جدى در هنگام تصادف خواهد شد و عملکرد کیسه هوا در این شرایط مىتواند باعث بروز جراحتهای شدید براى سرنشین خودرو شود. همچنین مىتواند خطر ایجاد جراحت در سطح پوست را که در هنگام باز شدن کیسه هوا اجتناب ناپذیر است افزایش دهد.
کیسههاى هوا و پیشکشندههاى کمربند ایمنى هنگام واژگون شدن خودرو و یا ضربه از پشت، عمل نمىکنند. در صورت بروز ضربههاى شدید در زیر خودرو احتمال فعال شدن کیسههاى هوا و تجهیزات مربوطه وجود دارد.
– هرگونه تعمیرات بر روی سیستم کیسه هوا (کیسههای هوا، پیشکشندهها، جعبه الکترونیک، سیمکشی و …) اکیداً ممنوع است (به جز توسط پرسنل آموزش دیده نمایندگی مجاز سایپا یدک).
– به منظور تضمین عملکرد صحیح کیسه هوا و پرهیز از باز شدن ناگهانی آن، فقط پرسنل آموزش دیده نمایندگی مجاز سایپا یدک مجاز به انجام تعمیرات آن هستند.
– به منظور ایمنی خود، در صورت تصادف،سرقت یا اقدام به سرقت خودرو، برای بازبینی سیستم کیسه هوا به نمایندگی مجاز سایپا یدک مراجعه نمایید.
– هنگامی که قصد فروش خودرو را دارید، خریدار را از این شرایط آگاه کنید و این دفترچه راهنما را در اختیارش بگذارید.
– در هنگام از رده خارج کردن خودرو، برای از بین بردن چاشنیهای فعال کننده سیستم، به نمایندگی مجاز سایپا یدک مراجعه کنید.