(پایگاه دانش خودروی مگان)

چرخ‌ها

نکات ایمنى در مورد چرخ‌ها

– چرخ‌ها تنها محل اتصال مابین خودرو و جاده هستند، بنابراین نگهداری درست از آنها بسیار مهم است.

– باید همواره از مقررات راهنمایى و رانندگى محلى پیروى نمایید.

احتیاط

در صورت نیاز به تعویض، باید فقط از لاستیک‌هاى با همان مارک، اندازه، نوع و ساختار استفاده نمایید. آنها باید: یا مشابه لاستیک هاى اولیه باشند و یا مورد تایید سرویس فنى سایپا یدک قرار گرفته باشند.

نگهدارى از چرخ‌ها

نگهدارى از چرخ‌ها

– لاستیک‌ها باید در وضعیت مطلوبى باشند و آج‌هاى آنها از برآمدگى خوبى برخوردار باشد؛ لاستیک‌هاى تائید شده به وسیله سرویس فنى ما داراى مشخصه‌هاى نشان‌دهنده فرسودگى ۱ هستند که از علامت‌ها و نقوش تعبیه شده در ضخامت آج ساخته شده‌اند.

– هنگامى که سطح روى لاستیک دچار فرسایش شود و به علامت‌هاى نشانه برسد، در این زمان این نشانه‌ها ۲ قابل رویت می‌شوند و به ما نشان مى‌دهند که زمان تعویض لاستیک‌ها فرا رسیده است؛ زیرا عمق مناسب شیارهاى روى لاستیک حداقل ۱,6mm است و از بین رفتن بیشتر آنها باعث مى‌شود که چسبندگى بر روى جاده‌هاى خیس از بین برود.

– از جمله مواردى که سبب فرسوده شدن سریع‌تر لاستیک‌ها مى‌شود مى‌توان به بار زدن بیش از حد خودرو، رانندگی در مسیرهاى طولانى در اتوبان‌ها به خصوص در هواى گرم و همچنین در جاده‌هاى ناهموار اشاره کرد. این فرسودگی امنیت خودرو را به خطر می‌اندازد.

احتیاط

حوادث رانندگى از قبیل “ضربه‌هاى جدول پیاده‌رو” احتمال آسیب دیدن لاستیک‌ها و نیز به هم خوردن تنظیمات اکسل جلو و عقب را در پى خواهند داشت. به نمایندگى مجاز سایپا یدک مراجعه نمایید.

فشار باد چرخ‌ها

– رعایت کردن میزان فشار باد چرخ‌ها مهم است (حتى فشار مربوط به چرخ زاپاس). آنها باید حداقل یک بار در ماه و نیز قبل از هر سفر طولانى بازدید شوند.

– فشار باد چرخ‌ها باید در زمانى که لاستیک‌ها خنک هستند، بازدید شود؛ فشارهاى بالاتر را که در هواى گرم و یا بعد از یک رانندگى با سرعت بالا ایجاد مى‌شود، در نظر نگیرید.

– در حالتى که بازدید باد نتواند بر روى لاستیک‌هاى خنک انجام شود باید به میزان فشارهاى اندازه‌گیرى شده مقدار ۰/۲ یا ۰/۳ بار (۳ psi) اضافه کرد.

– هیچ‌وقت نباید باد یک لاستیک گرم را خالى نمایید.

احتیاط

– فشار کم باعث پیدایش یک فرسودگى پیش از موعد و گرم شدن غیرطبیعى لاستیک‌ها مى‌شود و همچنین پیامدهاى بسیارى در زمینه ایمنى در پى خواهد داشت:

  • عملکرد بد در جاده
  • خطر ترکیدن و یا از دست دادن آج لاستیک

– فشار باد لاستیک بستگى به وزن و سرعت خودرو دارد. فشار باد لاستیک را متناسب با شرایط استفاده، تنظیم کنید.

تذکر

یک برچسب (بنا به کشور یا مدل) که بر روى لبه یا ستون درب طرف راننده چسبانده شده است، فشار باد چرخ‌ها را به شما نشان مى‌دهد.

جابجایى چرخ‌ها

این کار توصیه نمی‌شود.

احتیاط

تعویض لاستیک‌ها

به دلایل ایمنى، این عمل باید فقط به یک متخصص سپرده شود.

سوار کردن یک لاستیک متفاوت مى‌تواند موارد  زیر را تغییر دهد:

– تطابق خودروى شما با استانداردهاى جارى

– رفتار آن در پیچ‌ها

– احساس سفتى در فرمان

– صداى ایجاد شده از چرخ‌ها

– بستن زنجیر چرخ

 

استفاده در زمستان

زنجیر چرخ

– بنا به دلایل ایمنى، بستن زنجیر چرخ بر روى چرخ‌هاى اکسل عقب اکیدا ممنوع است.

– سوار کردن چرخ‌هایى با اندازه بزرگتر از اندازه اولیه، بستن زنجیر چرخ را غیر‌ممکن مى‌کند.

احتیاط

– بستن زنجیر چرخ امکان‌پذیر نیست مگر اینکه چرخ‌ها داراى اندازه‌اى مشابه با چرخ‌هاى اولیه خودروى شما باشند.

– امکان بستن زنجیر بر روى چرخ‌ها در صورتى ممکن است که از زنجیرهاى خاص استفاده کنیم.

– ویژگى مدل‌هایى که مجهز به چرخ‌هاى ۱۷ اینچى هستند: نمى‌توان بر روى آنها زنجیر بست.

– اگر مایل به استفاده از تجهیزات خاص هستید به نمایندگى مجاز سایپا یدک مراجعه نمایید.

لاستیک‌هاى «برف» یا «ترموگم»

ما به شما توصیه مى‌کنیم که هر چهار چرخ را مجهز به لاستیک با آج مخصوص نمایید.

تذکر

هنگام بستن چرخ‌ها به موارد زیر توجه نمایید:

– جهت چرخش

– شاخص ثبت شده لاستیک نشان دهنده حداکثر سرعت تعیین شده براى این نوع لاستیک است که همیشه باید از حداکثر سرعت خودرو بیشتر باشد.

لاستیک یخ‌شکن

– استفاده از این لاستیک‌ها فقط براى یک دوره زمانى محدود که توسط قوانین و مقررات محلى مشخص مى‌شود، ممکن است.

– رعایت سرعت تعیین شده در قوانین جارى الزامی است.

– این لاستیک‌ها باید حداقل بر روى دو چرخ اکسل جلو سوار شوند.

توجه

در هر صورت به شما توصیه مى‌کنیم به نمایندگی مجاز سایپا یدک که می‌تواند شما را در انتخاب تجهیزات مناسب براى خودرو راهنمایی کند، مراجعه نمایید.

 

محافظ چرخ

محافظ چرخ‌ها به عنوان مثال قالپاق ۱

محافظ چرخ

– آن را به کمک آچار قالپاق ۳ (که در جعبه ابزار قرار دارد) و با قرار دادن انتهاى قلاب مانند آن در محل تورفتگى نزدیک به سوپاپ باد چرخ ۲ در آورید.

– براى دوباره قراردادن آن، موقعیتش را نسبت به سوپاپ باد چرخ ۲ تنظیم نمایید. به این منظور قلاب‌هاى نگهدارنده یک طرف قالپاق A را به داخل فشار دهید؛ سپس قسمت دیگر آن B و C و در انتها قسمتى را که در مقابل سوپاپ باد چرخ D قرار دارد، جای دهید.

محافظ پیچ‌هاى رینگ‌هاى آلومینیمى ۴

– آن را به کمک آچار قالپاق ۶ (که در جعبه ابزار قرار دارد) و با قرار دادن آچار ۶ درون محفظه مربوطه ۵ در آورید.

– براى دوباره قرار دادن آن، موقعیتش را نسبت به محفظه ۵ تنظیم و مجددا آن را با آچار ۶ محکم نمایید.

توجه

به شما پیشنهاد مى‌کنیم که شماره حک شده بر روى آچار مخصوص را نگهدارید تا در صورت گم شدن بتوانید آن را جایگزین نمایید.

 

تعویض چرخ

– خودروى خود را بر روى زمین مسطح غیرلغزنده (مثال: از توقف بر روى سرامیک اجتناب کنید و …) و مقاوم (اگر لازم باشد از یک حائل زیر کفشک جک استفاده کنید) پارک کنید و فلاشر را نیز روشن نمایید.

– ترمز دستى را بالا بکشید و دنده را از حالت خلاص خارج کنید. (دنده یک و یا دنده عقب برای جعبه دنده دستی یا موقعیت P براى جعبه دنده اتوماتیک)

– تمام سرنشینان را از خودرو پیاده کنید و به محلى دور از تردد راهنمائى نمایید.

– در صورت لزوم، قالپاق را بیرون بیاورید و پیچ‌هاى چرخ را به کمک آچار چرخ ۱ باز کنید. آچار چرخ را طوری قرار دهید که بتوانید به روی آن ضربه وارد کنید.

تعویض چرخ

– جک ۳ را به صورت افقى قرار دهید؛ سر جک باید با نزدیک‌ترین صفحه فلزى ۲ مخصوص چرخ مربوطه که با یک فلش ۴ مشخص شده است، هم‌سطح قرار گیرد.

تعویض چرخ

– براى قرار دادن مناسب کفشک جک (که کمى به زیر خودرو مى‌رود)، شروع به پیچاندن (بالا بردن) دسته جک نمایید.

– چند دور بچرخانید تا چرخ از روى زمین جدا شود سپس پیچ‌ها را باز کنید و چرخ را در آورید.

– چرخ زاپاس را بر روى توپى مرکزى چرخ قرار دهید و آن را بچرخانید تا سوراخ‌هاى راهنماى نصب چرخ در مقابل سوراخ‌هاى توپى چرخ قرار گیرند.

– اگر همراه با چرخ زاپاس، پیچ‌هایى وجود دارد فقط از همین پیچ‌ها براى چرخ زاپاس استفاده نمایید؛ پیچ‌ها را سفت کنید و جک را پایین بیاورید.

– هنگامی که چرخ‌ها روى زمین قرار گرفتند، پیچ‌ها را محکم کنید و به منظور بازبینی میزان سفت بودن آن هر چه سریع‌تر به نمایندگی مجاز سایپا یدک مراجعه نمایید. (گشتاور محکم کردن= 110Nm)

احتیاط

– در صورت پنچرى، چرخ را در اسرع وقت تعویض نمایید.

– چرخى که پنچر شده باشد حتما باید مورد بازبینى (و در صورت امکان تعمیر) یک متخصص قرار گیرد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *